Michael Cunninghamin uusin romaani, By Nightfall (2010, suom.
Illan tullen), sijoittuu tämän päivän vähän hienosteleviin, vähän
pinnallisiin newyorkilaisiin taidepiireihin. Sen henkilöt ovat museoiden
kuraattoreja, kriittisten pienilevikkisten taidelehtien toimittajia,
erittäin varakkaita taiteensuosijoita ja eksentrisiä mutta riittävästi
oikeanlaista mainetta saaneita taiteilijoita. Ystävyys- ja
asiakkuussuhteet henkilöiden välillä ovat
vähintäänkin monimutkaiset; esimerkiksi tutun taiteenostajan kanssa
galleristin on osattava tasapainotella, tai
tärkeät kaupat voivat jäädä syntymättä. On osattava sekä mielistellä
että tulla mielistellyksi. Okay, not that funny. Remember, Peter: you
are some hybrid of friend and hired help. You have latitude, but you
can't get uppity. -- Bobby arrives at noon to cut his hair. --
Bobby's as flirtatious with Peter as Peter is with his middle-aged women
clients, and probably for the same reasons.
Romaanin tapahtumat sijoittuvat New Yorkin Chelsean loft-asuntoihin,
Manhattanin eteläkärjen metallinkiiltäviin moderneihin
taidegallerioihin, nykypäivän seurapiirien cocktail-kutsuille.
Elitistisestä asetelmastaan huolimatta
romaanissa puntaroidaan kiinnostavalla tavalla sitä, miten meidän
aikamme maailmassa taide, tuollainen primitiivisin ja tarpeellisin
mahdollinen itseilmaisun muoto niin sen tekijälle kuin
vastaanottajallekin, on tullut luoneeksi niin kiinteän suhteen rahaan, suureen
rahaan, että se on yhä enenevässä määrin muuttumassa joksikin, joka ei
todellakaan kuulu kaikille.
Niin kun ei muuten kuulu Cunninghamin romaanikaan, sillä se on sellaista
taideproosaa, että sen lukeminen saa ihmisen ymmärtämään, miksi
bestseller-listojen kuninkuus on dekkareilla ja muulla helposti
omaksuttavalla viihteellä. Cunningham ei kuitenkaan kirjoita sellaista
taideproosaa, jota olisi vaikea seurata (ainakaan,jos on yhtään tottunut
lukemaan sisäistä monologia, jonka senkin Cunningham kyllä osaa pitää
kurissa niin, ettei lukija sekoa ajatuksissaan). Cunningham kirjoittaa
taidetta, taidepuhetta, puhetta taiteesta. Ja sitä on ihana lukea, jos
kuuluu niihin, jotka Alanyan sijaan matkustavat talvilomalle
Guggenheim-museoon ja jaksavat itsekin seistä tuntikausia jonkin
nykytaideteoksen edessä tutkiskellen, pitävätkö siitä vai eivät, ja
väitellen siitä, miten teos sovittautuu taiteen historiaan, kaanoniin,
arvostukseen. Taidetta eritellään romaanissa ehkä liikaakin,
tarpeettoman yksityiskohtaisesti, mutta toisaalta hyvin taiten.
Ja kauniisti romaanin runsas taidepuhe sitten kiinnittyy myös siihen,
miten romaanissa punnitaan elettyä elämää, tehtyjä valintoja, kuljettuja
suuntia. Although he isn't religious, he adores those pre-Renaissance
icons, those gilded saints and jeweled reliquaries, not to mention
Bellini's milky Madonnas and Michelangelo's hottie angels. -- He can
feel it sometimes - he can feel it tonight - that medieval world of
sinners and the occasional saint conducting their travels under a
paineet celestial infinitude. He's an art history guy, maybe he should
have become... what?...a conservator, say--
Romaanin päähenkilö Peter Harris on 44-vuotias ja vaiheessa, jossa
epäilykset eletyn elämän, tehtyjen valintojen ja kuljetun suunnan
oikeellisuudesta valvottavat öisin. It's your life, quite possibly
your only one. Still you find yourself having vodks at three a.m.,
waiting for your pill to kick in, with time ticking through you and your
own ghost already wandering among your rooms. Prosessin käynnistää
oikeastaan sattumanvaraiselle vierailulle saapuva Peterin vaimon
Rebeckan huomattavasti nuorempi iltatähtipikkuveli Mizzy, 23, (i.e.
Mistake, 'vahinko' (!)), jota kohtaan Peter alkaa tuntea yllättävää,
voimakasta vetoa ja joka omat, vähemmän mairittelevat tarkoitusperänsä
saavuttaakseen vastaa Peterin tunteisiin.
Seuraa voimakasta vellontaa. Peter käy läpi nuorena kuolleen
Matthew-veljensä ja jokseenkin välinpitämättömien vanhempiensa varjossa
viettämäänsä lapsuuttaan ja nuoruuttaan, rakastumista täysin
toisenlaisesta, yhteisöllisestä ja ennakkoluulottomasta perheestä tulevaan
Rebeckaan, etäisiä välejään uhmakasta ja katkeraa irtiottoa isästään
tekevään parikymppiseen tyttäreensä, joka saapui pyytämättä ja liian
varhain, mistä Peter yhä tuntee syyllisyyttä: onko tytär vihainen, koska
aavistaa, että ei ollut toivottu, vai siksi, että Peter on rakastanut
häntä liikaa osoittaakseen, että sittemmin tytär on ollut mitä
toivotuin? Jotenkin Peter ei tule ajatelleeksi - tai ehkä hän ei tule
ajatelleksi siksi, että keski-iän kriisissään hänen ajatuksensa
keskittyvät hyvin itsekkäästi vain häneen itseensä - että yhtä lailla
kuin aikuistunut tytär on yhtäkkiä vieras isälleen, myös isä näyttää
oudolta tyttären kasvaneessa mielessä. Vie aikaa, ennen kuin aikuinen
lapsi on valmis tutustumaan uudelleen vanhempiinsa. Siihen asti ei
Cunninghamin kirjassa vielä päästä.
Ja tietysti Peter käy kamppailua seksuaalisuutensa kanssa; onhan hän nyt
yhtäkkiä ihastunut mieheen. Onko hän sittenkin homo, kuten veljensä,
vai muistuttaako Mizzy vain niin valtavan paljon nuorta Rebeckaa, että
pitkän avioliiton aikana jokseenkin valjuiksi ja arkipäiväisiksi käyneet
tunteet muistuttavat itsestään?
Come on, if he were gay he'd have known it, wouldn't he? -- Men are great (well, some of them) but they're not sexy. Still, he wants to touch Mizzy. It isn't erotic, not exactly erotic. -- Why would you, why would anyone, want to be that straight?
Ja aivan kuten suhteessa tyttäreensä, myös suhteessa vaimoonsa Peter on
jopa käsittämättömän itsekäs. Hän ei ole huomannut, että Rebeckakin on
tavallaan onneton, Rebeckakin on ikääntynyt, myös Rebecka on
tavallaan ihastunut Mizzyyn ja tämän vastuuttomaan vapauteen. Vasta kun
Peterille on käynyt vähän nolosti pelimies-Mizzyn kanssa, hän lopulta
kuulee, miten Rebecka sanoo omille teilleen (ja hyvin todennäköisesti
huumeisiin) kadonneesta veljestään: "I was envious. I didn't want to
be myself. I didn't want to be some mature, levelheaded person who
could cut him a check. I wanted to be young and fucked up, and I don't
know. Free." Silloin Peter alkaa hitaasti ymmärtää, että tämä on hänen taidettaan, hänen elämänsä, ja hänellä on kaikki valta muokata se sellaiseksi, että siinä viihtyvät niin hän itse kuin vaimo, kuin isoksi kasvanut tytärkin. Romaanin loppu ainakin vihjaa tähän suuntaan, mutta sitä, millaisiin muutoksiin Peter Rebeckoineen päätyy, ei lukijalle enää näytetä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti